Friday, November 30, 2007

Scholenjacht


Ik heb altijd gedacht dat de keuze voor een school de evidentie zelve was. Je lagere school doe je in je dorp en voor de middelbare school ga je naar de dichtstbijzijnde stad en kies je je richting en that's it!
Niet dus.

Op dit moment zit grote meid in een wijkschooltje en dat is super. Heel kleinschalig, veel open ruimte, veel ruimte voor eigen inbreng van de kinderen en vrij close contact tussen de ouders en de leerkrachten.
De school waar ze na de kleuterklasjes naartoe zou gaan is groot, met grote klassen, veel huiswerk, weinig open ruimte, overal beton en weinig rechtstreeks contact tussen de ouders en de leerkrachten. Er zijn daar zoveel kinderen dat ze moeten middageten met hun jas aan, want er is geen tijd om die uit te doen.

Dit is wat ik hoor van andere mama's, misschien niet helemaal juist, misschien wat overdreven, maar in ieder geval was het een stimulans om al eens uit te kijken naar een alternatief. En dat zijn de leef- en methodescholen. Het beeld dat de meeste mensen van dat soort onderwijs hebben is dat dat scholen zijn met een hoog geitenwollensokken-gehalte. Scholen waar kinderen baas zijn en waar regels niet gelden. Niet echt mijn idee van een goede school. Helemaal mis, blijkt nu. Dat heb ik gisteren ontdekt en wat ik gezien heb staat mij wel aan.

De school waar ik gaan kijken ben is een Freinetschool met kleine klassen waar ze heel zelfstandig leren werken. Ze krijgen voor een stuk les van de juf en de bedoeling is dat ze datgene dat ze geleerd hebben zelf inoefenen ahv werkblaadjes, spelletjes en projecten. Veel vrijheid dus, maar heel gestructureerd en met vrij veel regels. De regels worden dan wel mee bepaald door de kinderen, maar ze zijn er en moeten gerespecteerd worden. Een school met veel open ruimte en groen rondomrond en waar de ouders elke ochtend en elke vrijdagavond welkom zijn om te kijken wat hun kroost die week gedaan heeft. Een school met jonge en gemotiveerde mensen.

Manlief, die er omwille van het geitenwollensokken-imago héél septisch tegenover stond, wil het overwegen en eens mee gaan kijken! Maar hij staat erop ook te gaan informeren in de school hier, kwestie van informatie uit eerste hand te hebben en te kunnen beslissen op basis van juiste feiten!

PS Ervaringen met Freinet, Steiner ea zijn altijd welkom.

1 comment:

Karin Kustermans said...

Moeilijk he, een schoolkeuze...

O,ns Groot Ventje zit in een Freinetschool, en tot nu toe valt dat érg mee, misschien nog wel het meest op het vlak van algemene sfeer, betrokkenheid, warmte...
Over de lagere school kan ik je nog niks vertellen - ik wil ook nog meer informatie over hoe en een ander dan in het Freinet gebeurt... Maar tot nu toe zijn we héél tevreden!