Thursday, November 15, 2007

Dé taart



Voila, dé taart, die waarvan ik dacht dat ik er geen tijd voor ging hebben, maar waarvan er zondag uiteindelijk 2 op tafel stonden.
Eén van voor de kerkklokbrunch en één van erna...

Nodig?

10 Marsrepen
18 petit-beurre koekjes
9 boudoirkoekjes
6 eetl. melk
1 kopje chocolademelk

voor de afwerking:
-wielen: zure hosties
-schouw: 1 sigaarkoekje
-smarties om de wagonnetjes te versieren
-spoorlijn: mikadokoekjes

Voorbereiding

Snij de marsen in stukken en smelt ze samen met de melk au bain marie. Af en toe goed roeren zodat je een zachte, goed smeerbare chocolade-karamelpasta krijgt. Hou de pasta warm.

Bereiding

1. Bekleed een platte schaal met alu-folie en leg 6 petit-beurre koekjes los van elkaar. Bestrijk elk koekje met de warme pasta.
2. Leg op elk koekje 3 halve boudoirkoekjes die je eerst onderdompelt in de chocomelk. Bestrijk opnieuw met de de choco-karamelpasta. Leg er daarna een petit-beurre koekje, gedompeld in de chocomelk op en daarna opnieuw een laag pasta. Eindig met een droog petit-beurre koekje.
3. Bedek de boven- en zijkanten van elk gebakje met de pasta.

Afwerking

4.Schik op een vlakke dienschotel 5 gebakjes achter elkaar, plaats de eerste 2 tegen elkaar en laar er dan ongeveer 2 cm tussen. Plaats het 6de gebakje bovenop het eerste: samen vormen ze de lokomotief. Steek er het sigaarkoekje op voor de schouw.
5. Voor de wielen: druk de zure hosties zachtjes tegen de choco-karamellaag tot ze er lichtjes aankleven. Gebruik mikadostokjes als treinsporen.
6. Versier de treinwagonnetjes met smarties.

Gesmaakt?

Absoluut, al moet ik zeggen dat ik er niet van gegeten heb, ik had al teveel gesnoept tijdens de making off...
Grote meid vond het in ieder geval geweldig!
BTW: vriendinneke C. heeft haar mama al laten weten dat ze ook zo'n smartie-treintjestaart wil, en dat ik die moet gaan maken...

4 comments:

Karin Kustermans said...

Mooi!

Anonymous said...

Tof gedaan, zeg!

Anonymous said...

Mmmm, dat ziet er lekker uit!

Ga ik ook eens proberen!

Anonymous said...

Ziet er heel lekker uit! Ik hou het in mijn achterhoofd als ik nog eens een kind met taart wil verrassen! K