Sunday, November 25, 2007

Kinderen

"t Doet zeer, bevallen, maar ge zijt dat direct vergeten want ge krijgt er iets heel moois voor in de plaats."

Dat weet en dat zegt iedereen...
Wat ook iedereen weet, maar niemand zegt, is dat je er ook ineens slapeloze nachten, tepelkloven, gigantische aambeien, brede heupen, een blubberbuik, hangende borsten en heel veel zorgen bijkrijgt.
Eet ze genoeg, slaapt ze genoeg, eet ze niet teveel, slaapt ze niet teveel, heeft ze wel vriendjes, is ze niet te stout, kan ze wel volgen, wordt ze gepest, is ze slim genoeg, wordt ze niet uitgelachen,...
En naar het schijnt betert dat niet, "Kleine kinderen kleine zorgen,..."

Als je het zo bekijkt, wat bezielt ons toch, om een kind te kopen, laat staan 2, 3 of 4? Ik vraag het mij soms af.
Onweerstaanbare drang naar het schijnt...
Een beetje destructief als je het mij vraagt..
Ik ben nog nooit zo moe geweest als nu, ik begrijp waarom de make-up bestaat en ik geraak mezelf en manlief regelmatig kwijt in de ratrace om iedereen op tijd en klaar, te krijgen waar ze moeten zijn...

Niet dat ik spijt heb, hoor, absoluut niet, ik zie ze doodgraag, maar ik denk soms met heimwee terug aan de rustige kinderloze tijd.
De tijd van laat gaan slapen en laat opstaan, van eten zonder onderbroken te worden, van ruiten zonder vuile handjes, van vertrekken en thuiskomen wanneer we willen, van gaan en staan waar we willen en zonder al te veel problemen.
Ik idealiseer het kinderloos leven, ik weet het,'t zou nu niet meer genoeg zijn. Ik zou iets missen, de kinderen zijn een deel van mij en zonder hen zou het gewoon niet meer kloppen.

Maar een klein beetje rust, dat is nu toch niet teveel gevraagd?
Rust in mijn koppeke, rust in mijn leven en rustige kinderen.
Ik kan het aan baardmans vragen, of voor mijne 30ste of onder de kerstboom, wie weet...;-)

4 comments:

Miss M said...

Mijn beste vriendin wil ook doodgraag nog een 2de kindje. Dat lukt nu niet heel erg goed, maar ik weet nog dat ze me vertelde, dat ze het zwanger zijn zelf niet echt leuk vond.

Mother of a princess said...

Hi hi, zo herkenbaar. Ik vind dat we eens terug naar ons kinderloos leven moesten kunnen, maar dan wél met het volle besef van alle voordelen. Want zeg nu zelf: besefte je toen wat een luxe het was om een uur in de badkamer aan jezelf te besteden; uit te slapen tot 's middags; drie keer per week op restaurant te gaan?
Zucht....

Anonymous said...

Jaja, das allemaal best waar. Maar elke avond alleen in uwen zetel zitten of als je ergens naartoe geweest bent, alleen thuiskomen is ook niet altijd het ideaal... K

Miss M said...

Ja inderdaad, na een lange vergadering op het werk, of na een lange file, mis ik altijd iemand die op me wacht.