Tuesday, October 7, 2008

Stoofvlees op Najamaanse wijze

Koken, ik doe het graag, maar verder dan wortelen met patatten en vlees, gewokte groenten met rijst en kip, spinazie met fishsticks en puree, spagettisaus en ballekes in tomatensaus kom ik niet. Met andere woorden, ik kook gezond en voedzaam en gelukkig is het meestal ook nog eetbaar! Af en toe komt er een specialleke op tafel, maar dat is dan meestal met de hulp van manlief en in complete anarchie en chaos.

Dus ik start een nieuwe rubriek: " Jongemama leert koken", en met behulp van de zo goed als volledige verzameling kookboeken van de colruyt, de kookboek van de boerinnenbond, het volledige internet en de Piet moet dat lukken.

Het eerste experiment was geslaagd, zondag stond er stoofvlees met frietjes op het menu, het recept en de inspiratie kwam van Najama.


Haar recept, doorgegeven via het www ging als volgt:

Bak uw vlees bruin, bepeper.
Stoof een ajuin ( ik eet graag ajuin, dus ik heb er 2 ingedaan) en kap er het gebakken vlees bij.
Giet er 2 chimays blauw op ( die had ik niet, ik heb 1e Leffe er opgekapt en aangelengd met water tot het vlees onderstond).
Gooi er 2 laurierblaadjes en een hoop tijm in.
Laat wat pruttelen (20 min.)
Besmeer 3 peperkoeken met mosterd en leg ze op het vlees. Door het kapotkoken van de peperkoeken, dikt uw saus vanzelf in. (4 stukken was waarschijnlijk beter geweest, want mijn saus was wat te liquid!)
Laat lang genoeg opstaan, uw vlees moet bekan vaneen vallen. ( een dikke 5 uur alsemblief!)
Lekker met frieten, een kwak mayonaise en appelmoes.
Absoluut!
Merci Najama!

De volgende les, nog een klassieker: Vol-au-vent!

3 comments:

Anonymous said...

Ziet er heerlijk uit, ga ik zeker eens proberen!

Anonymous said...

Maar zeg, ik ben keifier, mijn allereerste vermelding op een blog. Blink blink!

jongemama said...

Das geire gedoan....
;-)