Thursday, October 14, 2010

Pompoen en wortelgratin met honing

Schoon, he?


Neenee, dit komt niet uit mijne hof, ZOT, tomaten en paprika's zijn voor gevorderden en dat ben ik nog lang niet. Nee, deze smakelijke groenten komen uit mijne "schoon"hof. En dàt is de plezantste hof die ne mens kan hebben, lekkere, verse groenten zonder zwoegen en zweten ;)! Bijna zoals in de winkel, maar dan veel lekkerder...De paprika's en de tomaten zaten snel in de diepvriezer, maar voor de pompoen had ik andere plannen. In plaats van gewoon bij in de soep te smijten, maakte ik er deze gratin mee.

1 kg pompoen= 500g vruchtvlees in blokjes gesneden
4 wortelen in schijfjes
4 aardappelen in blokjes
1 grote ajuin, fijngehakt
100 g boter
1 flesje room (ik heb een half flesje gebruikt)
2 tl honing
100g geraspte gruyerekaas
Peper, nootmuskaat, gemberpoeder
Paneermeel
Eventueel gemalen amandelen

Zet de pompoen, wortelen, aardappelen en ajuin net onder water en kook de groenten gaar. Giet het kookvocht af en pureer. Roer daar de boter, room, honing en kaas door. Kruid met peper, nootmuskaat en een snuifje gemberpoeder.
Verwarm de oven op 200°C. Schep het mengsel in een beboterde ovenschaal en maak de bovenkant glad. Strooi het paneermeel en de gemalen amandelen over de schotel. Bak de schotel 20 min in de oven.

Lekker? Absoluut!!!!!
Goed voor de lijn? Niet echt, maar dan eet ik morgen maar wat minder :)
Schol!

1 comment:

Mie said...

ik probeer het eens jom!