Thursday, February 4, 2010

Brussels sprouts uit de marginale driehoek


Sinds april vorig jaar heb ik een eigen groententuintje. Courgettes, wortelen, boterboontjes, selder, bloemkool, brocoli, sla,... Jaja, en tot ieders verbazing, ook die van mij vond ik het enorm plezant en werd het een redelijk succes. Nu staat er nog een bed met winterprei en een bed met spruitjes. Ik vrees dat de winterprei bevroren is, maar spruitjes dat zijn blijkbaar taaie klanten want ondanks het weer haalde ik een mooie oogst binnen.
Manlief was enthousiast, de meisjes en ik iets minder. De "ik lust wel geen spruitjes, he" en "Bah vieze spruitjes" en "Ik wil geen spruitjes eten" vlogen door de lucht. Gelukkig zijn er nog mensen met spruiten-weigerende-kinderen want in de bijbel (lees de kookboek van de boerinnenbond) vond ik een recept voor spruitjesstoemp met spek.
En zo geschiedde, de spruitjes en de aardappelen werden gekookt, gemixt en geplet, het spek gebakken en alles werd vakkundig gemengd. Vandaag op het menu: Puree van groene groentjes met spek en saus van het spek. Grote meid at 4 borden, kleine meid 2, ikke 1 en manlief geen want die belde net dat hij met een paar klanten gaat uiteten....

No comments: